Afgelopen woensdag 12 juni zijn 17 Challenge Programma leden & Erik afgereisd naar Antwerpen om hier één van de drie Belgische Coca-Cola vestigingen te bezoeken. Naomi Renssen, één van de Challenge Programma leden, bood aan om hier een kort stukje over te schrijven.
Naar mijn mening betrof het Coca-Cola bezoek een interessant en gezellig bedrijfsbezoek, welke bestond uit twee delen. Deel één betrof een interactief gedeelte met een Coca-Cola Quiz, een drankjestest, een beroepentest, informatie verstrekking over Coca-Cola als merk & het showen van de recycling Wall of fame.
Het tweede deel betrof een rondleiding door de fabricage hal. Enorm tof om te zien hoe een flesje, inclusief rietje van de gebruiker, binnenkomt en er vervolgens uit gaat met vele andere flesjes inclusief het geheime recept. Er vertrekken zo’n 800 pallets per week vanuit Antwerpen.
Als Bedrijfskunde studente vielen mij verschillende dingen op. Het viel mij op dat Coca-Cola slechts bevoegd is om 20% (als ik het goed heb) van de blikjes te recyclen tot nieuwe blikjes. Dit limiet is voorgeschreven door de Belgische wetgeving. In mijn optiek zou het toch juist mooi zijn om recycling te stimuleren en zeker als er sprake is van een overschot aan blikjes materiaal.
Daarnaast vond ik het interessant dat paletten, die bij uitvoer naar distributie een botsing hadden gehad, niet meer verkocht mochten worden i.v.m. risico op schade en dus kans op reputatieschade. Deze afgekeurde paletten kunnen desondanks nog steeds met winst verkocht worden. Zo worden onder andere door partners de suikers uit de drankjes gebruikt voor creëren van dierlijke producten.
Kortom, een interessant bedrijfsbezoek, welke mij als horeca medewerker bewuster heeft gemaakt bij het krachtige merk dat achter het flesje zit die ik op tafel zet van onze gasten.